En kondom har utlöst en våg av ilska efter att den vilseledande förpackningen tycks uppmuntra människor att ha sex utan samtycke.

Paketet pryder en munk följt av texten ”gå vidare utan samtycke”. Många har delat bekymmer om att ”donut” inte är en tillräckligt tydlig referens för ”do not” och verkar istället stödja icke-konsensuellt sex.

Upproret ökade ytterligare när kondomerna delades ut till studenter på campus där sexuella övergrepp redan är ett stort problem.

Ett antal studenter använde Twitter för att dela sina tankar om förpackningen och den dåligt utformade marknadsföring som användes av detta preventivföretag.

De kondomer som säljs av Say It With A Condom gör det möjligt för människor att anpassa förpackningen för preventivmedel och många ska avskräcka användarna från att begå sexuella övergrepp.

Det står att ”samtycke kondomer” är avsedda att ”starta en konversation om hur man begär samtycke innan man engagerar sig i någon sexuell aktivitet”.

 

Tidigare har varumärket lyfts för att uppmuntra öppna samtal om sex och har arbetat med företag lika stora som Google och Cosmopolitan.

Efter att ha sett den negativa reaktionen online, tog företaget bort kondomen från webbplatsen och lovade att vara mer försiktiga och tydliga med sina konstruktioner framåt.

Med tanke på Cosmopolitan sa företagets grundare Benjamin Sherman att det nu skulle fråga följare på sociala medier innan de lanserade nya förpackningsdesigner.

Han tillade också att, medan förpackningen var vilseledande, var han glad att frågan om sexuellt samtycke nu diskuterades. Han sa:

”Genom utformningen fortsätter vi konversationen om hur viktigt det är att begära samtycke innan vi bedriver någon sexuell aktivitet”

Många är dock fortfarande oroade för att varumärket kanske har haft en skadlig inverkan bland unga studenter som fick kondomerna på campus.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.